​Nowa siedziba: Aleja Wojska Polskiego 18 (trzecie piętro - pokoje 301 i 302) - proszę dzwonić domofonem​ 

STATUT

STOWARZYSZENIA ABSTYNENCKIEGO CENTRUM

POMOCY UZALEŻNIONYM OD ALKOHOLU

"BOBEREK"

ROZDZAL I: PRZEPISY OGÓLNE

§ 1

Stowarzyszenie nosi nazwę, Centrum Pomocy Uzależnionym od Alkoholu „Boberek" w Jeleniej Górze.

W dalszej części statusu będziemy używać nazwy Stowarzyszenie.

§2

Stowarzyszenie działa na rzecz zdrowienia moralnego, psychicznego, 

fizycznego osób uzależnionych od alkoholu, oraz przeciwdziałania chorobie

alkoholowej jako patologii społecznej .

§3

Siedzibą Stowarzyszenia jest miasto Jelenia Góra. Terenem jego działania

jest miasto i powiat Jeleniogórski.

§4

Stowarzyszenie współdziala z Pełnomocnikiem miasta Jeleniej Góry Do

Spraw Przeciwdziałania alkoholizmowi, Miejską Komisją Rozwiązywania

Problemów Alkoholowych, oraz z Kierownikiem Poradni Odwykowej w Jeleniej Górze .

§5

Stowarzyszenie jest zarejestrowane i działa na podstawie obowiązującego

prawa o Stowarzyszeniach , posiada osobowość prawną.

§6

Stowarzyszanie ma prawo powoływać swoje filie podlegające legalizacji przez

właściwe organa administracji państwowej.

§7

Stowarzyszenie ma prawo używać własnej pieczęci wg wzoru zatwierdzonego

pzez właściwe organa administracji państwowej .

§8

Stowarzyszenie ma prawo należeć do innych krajowych i międzynarodowych

organizacji o podobnych działaniach.

§9

Działalność Stowarzyszenia oparta jest na aktywnej pracy społecznej jego

wszystkich członków.

ROZDZIAŁ II: CELE I ZADANIA STOWARZYSZENIA

§10

Cele Stowarzyszenia:

1. Propagowanie idei trzeźwości. Działanie na rzecz zmiany życia rodzinnego osoby uzależnionej od alkoholu.

2. Działalność na rzecz abstynenckiego modelu życia, oddziaływanie na otoczenie poprzez własną trzeźwą postawę, szczególnie wśród. dzieci i młodzieży.

3. 0rganizowanie trzeźwego życia towarzyskiego poprzez rekreacje i wypoczynek członków stowarzyszenia oraz ich rodzin.

4. Integreacja członków stowarzyszenia w swoim środowisku abstynenckim oraz społecznością lokalną.

5. Udzielenie pomocy osobą uzależnionym w kwestii podjęcia leczenia oraz ich rodzinom jako współuzależnionym.

6. Udzielenie wszechstronnej pomocy w kształtowaniu własnego rozwoju, oraz podnoszenie umiejętności potrzebnych do życia w abstynencji

7. Dzialanie na rzecz integracji środowisk zajmujących się przeciwdziałaniu uzalżnienia od alkoholu, wspomaganie ich dzialalności.

§10

Zadania Stowarzyszenia:

1. Organizowanie różnych form zajęć doskonalących umiejętności trzeźwego życia.

2. Prowadżenie działalności profilaktycznej na rzecz osób uzależnionych od alkoholu poprzez:

a/ organizowanie spotkań z osobami uzależnionymi w Stowarzyszeniu;

b/ organizowanie jubileuszowych rocznic abstynencji;

c/ organizowanie imprez dla dzieci i młodzieży z rodzin członków

Stowarzyszenia, oraz ze środowisk patologii społecznej;

d/ organizowanie wieczorków tanecznych , urodzin , imienin, oraz uroczystych spotkań z okazji przypadających świąt;

e/ organizowanie spotkań z ludźmi działającymi na rzecz choroby alkoholowej /terapeuci , psycholodzy, prawnicy /;

f/ prowadzenie wypożyczalni książek i kaset z filmami o chorobie alkoholowej, spotkania z pisarzami, redaktorami zajmującymi się w swojej pracy problemem alkoholowym;

g/ organizowanie imprez sportowych „turystycznych, zlotów rodzin abstynenckich, pielgrzymek trzeźwości.

3. Nawiązywanie współpracy z organami administracji państwowej, samorządowej i Stowarzyszeniami poza Rządowymi, w celu realizacji zadań Stowarzyszenia.

4. Współpraca z przedstawicielami służby zdrowia oraz ośrodkami profilaktyki rozwiązywania problemów alkoholowych.

5. Współpraca i wymiana doświadczeń z innymi Stowarzyszeniami i klubami abstynenckimi na terenie całego kraju, a także poza jego granicami.

6. Współpraca ze szkołami, zakładami pracy, instytucjami społecznymi, które będą zainteresowane w promowaniu życia w trzeźwości.

7. Propagowanie działalności Stowarzyszenia w różnych środowiskach.

ROZDZIAŁ III: CZŁONKOWSTWO W STOWARZYSZENIU

Stowarzyszenie z rzeszą członków, różnych wyznań na zasadzie dobrowolności Do wypełnieniu deklaracji o przystąpieniu do Stowarzyszenia, i zobowiązaniu się do przestrzegania jego regulaminu i zarządzeń.

§ 12

Nabywanie praw członkowskich :

1. CzIonkiem Stowarzyszenia może zostać każdy:

a/ deklaruje oraz zachowuje abstynencję od alkoholu;

b/ złożył wniosek do zarządu Stowarzyszenia i odbył trzy miesięczny okres kandydacki;

c/ akceptuje statut Stowarzyszenia.

2. Zarząd Stowarzyszenia po trzy miesięcznym okresie kandydackim podejmuje uchwalę w sprawie przyjęcia kandydata na członka Stowarzyszenia powiadamiając go o tym osobiście.

3. Kandydat ba członka Stowarzyszenia w okresie wstępnym korzysta ze wszystkich praw i obowiązków za wyjątkiem § 13 podpunkt a, b, g.

4. Członkiem honorowym Stowarzyszenia może zostać osoba działająca na rzecz trzeźwości i nie nadużywająca alkoholu. Członkostwo honorowe jest nadawane przez zarząd Stowarzyszenia.

5. Członek Honorowy Stowarzyszenia korzysta ze wszystkich praw i obowiązków członka Stowarzyszenia za wyjątkiem § 13 podpunkt ag.

§ 13

Prawa i obowiązki członka Stowarzyszenia:

Członek Stowarzyszenia ma prawo: 

a/ brać udział w Walnym Zebraniu z głosem decydującym

b/ korzystać z czynnego i biernego prawa wyborczego;

c/ korzystać z urządzeń i wszystkich form działalności Stowarzyszenia;

d/ realizować osobiście i pomagać w realizacji zadań Stowarzyszenia;

e/ wysuwać postulaty i wnioski wobec Stowarzyszenia dotyczące usprawniania form działania;

f/ korzystać z działalności oświatowo kulturalnej Stowarzyszenia;

g/ członek Stowarzyszenia może otrzymać adotacje finansowe na (uczestnictwo w zlotach abstynenckich, wieczorkach tanecznych)  za zgodą zarządu Stowarzyszenia;

h/ być wybranym do wszystkich władz Stowarzyszenia.

Członek Stowarzyszenia ma obowiązek:

a/ zachować abstynencję na terenie Stowarzyszenia i w życiu prywatnym,

a także propagować abstynencję w swoim otoczeniu;

b/ przyczyniać się do realizacji zadań Stowarzyszenia swoją postawą i wkładem pracy;

c/ stosować się do Statutu i Regulaminu Stowarzyszenia oraz uchwal i postanowień jego władz;

d/ chronić i szanować przedmioty stanowiące wspólny majątek Stowarzyszenia;

e/ płacić regularnie składki członkowskie;

f/ brać czynny udział w spotkaniach członków Stowarzyszenia ustalonych przez Zarząd oraz w Walnych Zebraniach.

§ 14

Członek Stowarzyszenia może z niego wystąpić lub zostać wykluczony z listy członków:

1. Wystąpienie ze Stowarzyszenia następuje po złożeniu wniosku pisemnego (oświadczenia) do Zarządu Stowarzyszenia oraz po uregulowaniu wszystkich zobowiązań finansowych i materialnych wobec Stowarzyszenia.

2. Przyczyną wykluczenia z listy członków jest:

a/ wnoszenie i spożywanie alkoholu i innych środków zmieniających świadomość na terenie Stowarzyszenia i imprezach organizowanych przez Stowarzyszenie;

b/ działalność na szkodę Stowarzyszenia i jego członków;

c/ kradzież mienia osobistego i Stowarzyszenia:

d/ czynne i słowne znieważenie członków Stowarzyszenia;

e/ złamanie abstynencji;

f/ zaleganie z opłatą składek za okres dłuższy niż 3 miesiące;

g/ nieobecność na walnych zebraniach Stowarzyszenia ( 3 raty pod rząd) - bez usprawiedliwienia;

h/ szarganie dobrego imienia Stowarzyszenia oraz jego członków w środowisku społecznym;

3. Wykluczenie następuje na mocy uchwały Zarządu Stowarzyszenia.

4. Członek ma prawo odwołać się pisemnie od Uchwały Zarządu do Walnego. Zebrania w terminie 14-stu dni.

5. Uchwała powinna zapaść po umożliwieniu członkowi udzielenia wyjaśnień.

6. Kto traci członkostwo w Stowarzyszeniu może być ponownie przyjęty. Warunkiem ponownego przyjęcia na listę członków jest uchwała Walnego Zebrania (okres kandydacki).

§ 15

Ustalenie składek członkowskich:

Wysokość składek członkowskich ustala Walne Zebranie członków Stowarzyszenia.

ROZDZIAŁ IV WŁADZE STOWARZYSZENIA

§ 16

1. Najwyższa władzą Stowarzyszenia jest Walne Zebranie członków i wybiera Ono na okres 2 lat (24 miesiące) ze swojego grona:

a/ Zarzad Stowarzyszenia w liczbie - 5 osób;

b/ Komisję Rewizyjną w liczbie - 3 osób;

c/ Sad koleżeński w liczbie - 4 osoby.

2. Walne Zebranie może być zwyczajne lub nadzwyczajne. Zwołuje się je na wniosek członków Stowarzyszenia (25% ogółu), komisji rewizyjnej lub inicjatywy Zarządu Stowarzyszenia.

a/ Zwołanie nadzwyczajnego Walnego Zebrania powinno nastąpić najpóźniej w ciągu 14 dni od wpłynięcia wniosku od Komisji Rewizyjnej lub z inicjatywy Zarządu Stowarzyszenia;

b/ Walne Zebranie zwyczajne odbywa Się przynajmniej ra7 w roku nie później niż do dnia 31.03. każdego roku.

3. Uchwały Walnego Zebrania zapadaj zwykłą  większocią głosów i żne pod warunkiem obecności co najmniej połowy członków (50% + 1 osoba). W przypadku nie przybycia na Walne Zebranie wymaganej ilości członków Stowarzyszenia,  wyznacza się nowy termin-zebrania. Uchwały jakie zapadną na Walnym Zebraniu w drugim terminie mają moc obowiązującą bez względu na ilość obecnych czlonków;

4. Glosowanie na Walnym Zebraniu jest jawne. Dopuszcza się jednak możliwość utajnienia głosowania za zgodą większości zgromadzonych.

5 W Walnym Zebraniu mogą brać udział osoby wymienione § 11 punkt 3 z głosem doradczym oraz zaproszeni goście.

6. Do kompetencji Walnego Zebrania należy:

a/ udzielenie głównych kierunków działania i planów budżetowych;

b/ rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań z działalności Zarządu Stowarzyszenia, Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego;

c/ podejmowanie uchwal co do wydatków nadzwyczajnych i niezaplanowanych w budżecie rocznym;

d/ udzielanie absolutorium ustępującemu zarządowi na wniosek Komisji Rewizyjnej;

e/ ustalanie wysokości składek członkowskich;

f/ rozpatrywanie przyjęć na członka Stowarzyszenia już rP7 skreślonych z listy.

7. Walne Zebranie wybiera skład nowych władz Stowarzyszenia: Zarząd, Komisję Rewizyjną, Sąd Koleżeński z pośród wszystkich członków cieszących się szczególnym zaufaniem.

8. W skład władz Stowarzyszenia nie mogą być wybrane pary małżeńskie lub osoby blisko ze sobą spokrewnione.

9. Do Zarządu Stowarzyszenia mogą być wybrane osoby mające przynajmniej 3 letnią abstynencję dotyczy to osób uzależnionych od alkoholu.

10. Władze Stowarzyszenia mogą być odwołane za brak inicjatyw albo za działalność sprzeczną ze statutem Stowarzyszenia w oparciu o zasady zawarte w § 16 punkt 2 i 3 przez Walne Zebranie przed upływem kadencji 2 lat.

11. Do Kompetencji Walnego Zebrania należy również uzupełnianie składu władz Stowarzyszenia „Zarządu „Komisji Rewizyjnej, Sądu Koleżeńskiego.

12. Walne zebranie winno być protokołowane, a lista obecności podpisana przez obecnych członków.

§ 17

2. Zarząd jest najwyższa władzą Stowarzyszenia w okresie między Walnymi Zebraniami. Składa się z 5-ciu członków wybranych przez Walne Zebranie na okres 2 lat.

2 Zarząd wybiera ze swojego grona na okres całej kadencji :

a/ prezesa;

b/ zastępcę prezesa;

c/ sekretarza;

d/ skarbnika;

e/ członka zarządu.

3. Do kompetencji Zarządu należy:

a/ realizowanie uchwal Walnego Zebrania;

b/ kierowanie bieżącą działalnością Stowarzyszenia i reprezentowanie go na zewnątrz;

c/ realizacja rocznego budżetu przyznanego na statutową działalność Stowarzyszenia;

d/ podejmowanie decyzji w ramach nabywania oraz wyzbywania majątku ruchomego Stowarzyszenia za akceptacją najbliższego Walnego Zebrania;

e/ podejmowanie uchwal w sprawie przyjęcia nowych członków;

f/ dopilnowanie wpływu składek członkowskich na konto Stowarzyszenia;

g/ przyjmowanie zapisów i darowizn;

h/ powołanie w razie potrzeby zespołu członków Stowarzyszenia do wykonania określonych zadań w ramach statutu;

i/ podejmowanie uchwal o skierowaniu spraw do Sądu Koleżeńskiego oraz rozpatrywanie odwołań od decyzji Sądu Koleżeńskiego;

j/ zwołanie 1 raz w roku Walnego Zebrania sprawozdawczego.

4. Posiedzenie Zarządu powinno być protokołowane i podpisane przez Zarząd Stowarzyszenia.

5. Posiedzenie Zarządu powinno odbywać się przynajmniej 1 raz w miesiącu możliwie w stałych terminach.

6.Posiedzenie Zarządu zwołują prezes lub jego zastępca.

7. W posiedzeniu zarządu mogą brać udział osoby wymienione w § 4 z głosem doradczym oraz członkowie Komisji Rewizyjnej.

8. Uchwały Zarządu zapadają zwykle Większością głosów w obecności co najmniej 3 członków Zarządu.

9. W przypadku zmniejszenia się liczby członów Zarządu w trakcie trwania kadencji, Zarząd zwołuje Walne Zebranie, w celu odbycia wyborów uzupełniających.

§ 18

1. Komisja Rewizyjna składa się z trzech członków powołanych przez Walne Zebranie na okres 2 lat. 

Komisja wybiera z pośród siebie na okres całej kadencji :

a/ przewodniczącego;

b/ jego zastępcę;

c/ sekretarza;

2. Do zadań Komisji Rewizyjnej należy:

a/ kontrolowanie wykonania budżetu Stowarzyszenia, prawidłowość i celowość wydatkowania funduszy i wykorzystania majątku Stowarzyszenia oraz systemu księgowania i sprawozdawczości;

b/ sprawdzanie co najmniej w roku całości majątku Stowarzyszenia;

c/ przedstawianie sprawozdania ze swej działalności z odpowiednimi wnioskami na Walnym Zebraniu;

e/ w razie stwierdzenia w zarządzaniu majątkiem Stowarzyszenia niezgodności ze statutem lub przepisami prawa Komisja Rewizyjna może żądać zwołania nadzwyczajnego Walnego Zebrania.

3. Uchwały Komisji Rewizyjnej są podejmowane zwykłą większością głosów.

4. Komisja Rewizyjna lub poszczególni jej członkowie może być odwołana tylko przez Walne Zebranie.

5. W przypadku zmniejszenia się członków Komisji Rewizyjnej w trakcie trwania jej kadencji Zarząd Stowarzyszenia zwołuje Walne Zebranie, w celu odbycia wyborów uzupełniających.

§ 19

1. Sad Koleżeński sklada się z czterech członków powołanych przez Walne Zebranie na okres calej kadencji :

a/ przewodniczącego;

b/ zastępcę;

c/ sekretarza;

d/ członka sądu.

2. Do kompetencji Sądu Koleżeńskiego należy:

a/ rozpatrywanie pisemnych sporów między członkami Stowarzyszenia;

b/ rozpatrywanie na wniosek rzecznika oskarżenia - postawionych członkom zarzutów natury moralnej dotyczących działalności na szkodę Stowarzyszenia, przekroczenia lub nie dopełnienia obowiązków w zakresie powierzonej funkcji.

3. Sąd Koleżeński rozpatruje sprawy po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego. Posiedzenia Są protokołowane.

4. Wnioski o rozpatrywanie sprawy przez Sąd Koleżeński, należy składać za pośrednictwem Zarządu Stowarzyszenia. Zarząd podejmuje uchwalę o przekazanie sprawy do Sądu Koleżeńskiego i równocześnie powołuje do danej sprawy Rzecznika Oskarżenia.

5. Każdy członek Stowarzyszenia ma prawo pominąć pośrednictwo Zarządu w przypadku, gdy skarga dotyczy sprzecznej ze Statutem działalności członka zarządu lub zarzutów natury moralnej dotyczących członka Zarządu. Sąd Koleżeński w tym przypadku ma obowiązek pisemnego poinformowania Zarządu Stowarzyszenia o odbywającym się postępowaniu. 

W przypadku rozpatrywania sprawy członka Zarządu Sąd Koleżeński powołuje rzecznika spośród siebie.

6.Rzecznik oskarżenia jest zobowiązany w terminie 7-miu dni wnieść sprawę do Sądu Stowarzyszenia i uczestniczyć przy jej rozpatrywaniu.

7. Członek Stowarzyszenia, którego sprawa jest rozpatrywana ma prawo korzystać z pomocy obrońcy, członka  Stowarzyszenia, który może być obecny przy rozpatrywaniu sprawy.

8. Sąd Koleżeński może zastosować następujące środki:

a/ pouczenie;

b/ upomnienie;

c/ nagana;

d/ wniosek o zawieszenie w prawach członka na okres 3 miesięcy;

e/ wniosek o wykluczenie ze Stowarzyszenia.

9. Członkowi wobec którego zastosowano w/w środki przysługuje prawo do odwołania w telininie 14 -tu dni do Zarządu Stowarzyszenia, a w sprawach wykluczenia do Walnego Zebrania.

§ 20

1. Członek piastujący funkcję z wyboru w jakiejkolwiek władzy Stowarzyszenia traci ją o ile opuści bez usprawiedliwienia trzy kolejne posiedzenia lub złamie abstynencję.

2. Walne Zebranie powołuje na jego miejsce jednego z aktywnych członków Stowarzyszenia.

3. Członek piastujący funkcję z wyboru może zrezygnować z jej pełnienia na własną prośbę na najbliższym posiedzeniu Walnego Zebrania Stowarzyszenia.

4. Członka danej władzy może odwołać Walne Zebranie Stowarzyszenia, które go wybrało.

§ 21

1. Reprezentowanie Stowarzyszenia należy do kompetencji członów Zarządu.

2. Do składania oświadczeń woli w zakresie spraw majątkowych Stowarzyszenia upoważnieni są dwaj członkowie Zarządu Prezes i skarbnik, natomiast w sprawach niemajątkowych Stowarzyszenie będzie reprezentowane przez wyznaczoną osobę z Zarządu.

3. Zakażuje się członkom Stowarzyszenia reprezentowania, zaciągania zobowiązań majątkowych, na rzecz Stowarzyszenia oraz jego wykorzystywanie do osiągnięcia prywatnych korzyści w zwiążku z przynależnością do Stowarzyszenia.

ROZDZIAŁ V: MAJĄTEK STOWARZYSZENIA

§ 22

1. Majątek Stowarzyszenia stanowią ruchomości i fundusze.

2. Na fundusze składają się:

a/ wpływy ze składek członkowskich;

b/ dotacje i subwencje;

c/ zapisy i darowizny;

d/ fundusze i dary rzeczowe od osób fizycznych, podmiotów gospodarczych krajowych i zagranicznych.


ROZDZIAŁ VI : ZMIANY STATUTU I ROZWIĄZYWANIE SIĘ - STOWARZYSZENIA

§ 23

1. Uchwalę w sprawie zmiany Statutu podejmuje Walne Zgromadzenie przy obecności co najmniej połowy członków większością 2/3 głosów.

2. Rozwiązywanie Stowarzyszenia może nastąpić jedynie na podstawie własnej uchwały, którą podejmuje Walne Zebranie przy obecności co najmniej połowy członków większością 2/3 głosów.

3. W razie podjęcia przez Walne Zebranie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia Walne Zebranie zadecyduje o przeznaczeniu majątku Stowarzyszenia i powoła likwidatora.